
.
Odpowiedź na poniższe pismo MZ z dnia 25.04.2025 pt. „Stanowisko w obronie kompetencji pielęgniarek w zakresie medycyny estetycznej – wnioski do Ministerstwa Zdrowia”.
.
Poniżej odpowiedź MZ na pismo z dnia 29.03.2025 pt. „WEZWANIE DO ZAJĘCIA STANOWISKA w sprawie ograniczenia kompetencji pielęgniarek w zabiegach tzw. medycyny estetycznej”.
.
Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie utworzenia ustawy o pielęgniarkach zaawansowanej praktyki. To nie rozporządzenia decydują o organizacji pracy personelu medycznego w publicznych szpitalach. Przyjęło się, że pielęgniarki są pomocnicami lekarzy i nikt tego nie będzie zmieniał dla niejasnych przepisów. Musi być jasny i określony zakres uprawnień pielęgniarek zaawansowanej praktyki, które mogą wykonywać czynności medyczne bez nadzoru lekarza, co jest umocowane prawnie na mocy ustawy.
.
Dlaczego pielęgniarki po 5-letnich studiach kosmetologii mają być wykluczane z wykonywania zabiegów medycyny estetycznej? W czasie, gdy toczy się dyskusja na temat rozszerzenia kompetencji i uprawnień Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej, prowadzone są zintensyfikowane działania mające na celu „zabetonowanie” rynku medycznego wyłącznie dla zawodu lekarza. Z jednej strony NIL sprzeciwia się rozszerzeniu uprawnień pielęgniarkom anestezjologicznym, z drugiej strony zaś lekarze przejmują monopol na komercyjny rynek medycyny estetycznej, prowadząc do jego „stomatologizacji” zobacz. Poniżej pismo:
.
Poniższe stanowisko NRPiP jest niezrozumiałe: w pierwszej części pisma mowa jest o zaawansowanej praktyce, podczas gdy w drugiej NRPiP powołuje się na treści zawarte w programie szkolenia specjalizacyjnego pielęgniarstwa anestezjologicznego, na podstawie którego pielęgniarki, zgodnie z ustaleniami CKPPiP oraz NIPiP, uzyskały tytuł specjalistki. Brakuje jednak w tym zakresie unormowań prawnych na poziomie publicznych podmiotów leczniczych, które regulowałyby te nowe kompetencje specjalistek. Stawianie Prezydium NRL post factum jest nie tylko niepoważne, ale również dowodzi rażącego zaniedbania samorządu pielęgniarek i położnych w kwestii utworzenia awansu zawodowego w ramach specjalizacji, bez szerszych konsultacji oraz zgody Ministerstwa Zdrowia na zmianę uprawnień pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia. Warto również zauważyć, że specjalizacja anestezjologiczna była odpłatna, a kompetencje wymienione w poniższym piśmie (str. 2) nigdy w praktyce nie były stosowane przez pielęgniarki anestezjologiczne. Oceną przedoperacyjną, badaniem fizykalnym oraz analizą dokumentów zajmował się i nadal zajmuje wyłącznie lekarz anestezjolog.
.
Jest hurtowa odpowiedź z MZ na 4 petycje z dnia 04.03.2025 r. – poniżej (teksty petycji załączono w tej zakładce).
Poniżej pismo RPO z dnia 28.02.2025 z zapytaniem do MZ ws. rozpatrzenia 4 petycji (ich treść jest zamieszczona poniżej), które wciąż pozostały bez odpowiedzi.

.
3 kroki, które prowadzą do degradacji zawodu pielęgniarki przez 1) Krystynę Ptok – przewodniczącej OZZPiP, która postuluje powrót liceów medycznych wespół z pozornymi działaniami (10.02.2025) 2) Prezesów NRPiP i PTP oraz Przewodniczącej OZZPiP stworzenia karykatury Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej sprzecznymi z międzynarodowymi standardami (pismo podpisane przez w/w Trzy Panie z dn. 9.12.2024 do MZ oraz stanowisko nr 7 NRPiP z dn. 19.02.2025) oraz 3) interpelacji poselskiej dot. przywrócenia liceów medycznych zamiast studiów z dn. 20.01.2025 przez posłankę Karolinę Pawliczak – zobacz poniżej tekst interpelacji. Poniżej także odpowiedź MZ z dnia 20.02 br. na pismo Przewodniczącej OZZPiP Krystyny Ptok z dnia 10.02.2025 w sprawie zmian w kształceniu i powrotu do kształcenia pielęgniarek w liceach medycznych. Samorząd pielęgniarski w Polsce stara się ograniczyć rolę i kompetencje pielęgniarki oraz zmienić, a raczej utrwalić jej status personelu pomocniczego, średniego, co oznacza dalsze osłabienie pozycji i prestiżu zawodu wbrew nowoczesnym trendom zarządzania ochroną zdrowia, zagranicznym organizacjom pielęgniarskim oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)
Poniżej podobne działanie, w krótkim odstępie czasu przy użyciu interpelacji poselskiej próba przeforsowania obniżenia pozycji i prestiżu zawodu pielęgniarki poprzez przywrócenie liceów medycznych z wymagalnym wykształceniem średnim.

.
Poniżej prośba o sprostowanie NRPiP w sprawie stanowiska nr 7 z dn.19.02.2025 wycofania się z rozszerzonych uprawnień zaawansowanej praktyki pielęgniarek anestezjologicznych, co oznacza dalsze umocowanie w systemie ochrony zdrowia pielęgniarki specjalistki w pomocniczą rolę lekarza. Więcej www.oizpp.pl zakładka Aktualności wpis nr 199
.
Poniżej stanowisko NRPiP, które wymaga sprostowania (powyżej), ponieważ wpisuje pielęgniarkę – zaawansowaną praktykę w pomocniczą rolę lekarza, co jest niezgodne z międzynarodowymi standardami.

.
Protest do MZ wobec niejasnej inicjatywy zdefiniowania uprawnień zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej przez NRPiP.
.
Kompromitacja Prezes NRPiP, PTP oraz Przewodniczącej OZZPiP stworzenia karykatury Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej zwanej dalej ZPP i próba wdrożenia jej na zasadzie pilotażu w system ochrony zdrowia w Polsce. Opisane w poniższym piśmie 6 obszarów wdrożenia ZPP nie są powiązane z 16 specjalizacjami pielęgniarskimi oraz są uprawnieniami pozornymi i sprzecznymi z międzynarodowymi standardami ZPP, dlatego zgłaszamy zdecydowany protest (powyżej) wobec stanowiska w/w trzech Pań.
.
Niestety wiceminister zdrowia Urszula Demkow odpowiedziała w sprawie rozszerzeniem uprawnień pielęgniarek dość niefortunnie. Żadne z wymienionych w piśmie działań nie rozszerzają uprawnień. Tworzą iluzję, ponieważ podnoszenie kwalifikacji nie daje praktycznych uprawnień pielęgniarce specjalistce na poziomie szpitali. Proszę o czytanie ze zrozumieniem. Poniżej pismo:
.
.
Odpowiedź NRPiP ws. żądania udostępnienia informacji publicznej samorządu pielęgniarek i położnych na temat ujawnienia prac nad określeniem kompetencji pielęgniarek. Dokumenty jakie zostały załączone razem z poniższą odpowiedzią są co najmniej zaskakujące. Więcej tutaj
.
Pismo z Biura Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska przekazujące do MZ kolejną – piątą petycję, tym razem dot. dymisji ministry zdrowia Izabeli Leszczyny – poniżej
.
Kolejne pismo przekazujące tym razem Prezesa NFZ do MZ w sprawie ustalenia parytetu proporcjonalności – relacji wynagrodzeń pomiędzy zawodami medycznymi na umowie cywilnoprawnej w publicznych szpitalach. NFZ płaci szpitalom za procedury medyczne – jest Zleceniodawcą wobec publicznych szpitali, które są Zleceniobiorcą świadczeń. Ponad 70% tych świadczeń stanowią wynagrodzenia pracowników medycznych. Dlatego pytanie brzmi czy są wypracowane równe zasady redystrybucji tych środków, czy leży to w gestii wyłącznie dyrektorów szpitali, którzy są z reguły lekarzami. Nasuwa się kolejne pytanie czy w związku z tym przeznaczone środki z NFZ są proporcjonalnie dzielone na poszczególne zawody medyczne i niemedyczne mając na uwadze możliwość faworyzowania dyrektora – lekarza swojej grupy zawodowej kosztem innych. Dziwnym jest, że NFZ jako płatnik publicznych szpitali uchyla się od jasnej odpowiedzi w tym zakresie, chociaż transparentość publicznie wydawanych środków na poziomie szpitali jest kluczowa w państwie prawa. Szczegóły poniżej w piśmie.
.
Wyrozumiałość i cierpliwość wyborców (pacjentów, medyków) ma swoje granice. Ocena działań MZ po 200 dniach rządów była również krytyczna – tutaj. Minął przeszło rok od powołania rządu, wiele korespondencji: pism, petycji zostało wysłanych do MZ w sprawie reformy ochrony zdrowia. Po roku wiemy tyle samo, co w 2024 r. – czyli nic. Poniżej petycja z dnia 16.02.2025 r. zdymisjonowania obecnej Minister Zdrowia wraz z uzasadnieniem. Jeśli bezpośrednio zarządzana placówka przez Ministra Zdrowia zagraża bardziej bezpieczeństwu pacjentów i personelowi niż w ubiegłym roku trudno dziwić się podjętym krokom. Dotyczy Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Szczegóły na rozprawie sądowej przeciwko IPiN, która odbędzie się przy ul. Chałubińskiego 8 w Warszawie (złożona skarga sprzed roku ws. IPiN do MZ przyniosła odwrotny skutek – jest gorzej) dnia 8 kwietnia br o godz 9.30 sala 2CH Wykażemy tam m.in. nieprawidłowości, o których mowa w 5 petycji dot. dymisji obecnej ministry zdrowia (poniżej). A także o zmowach cenowych między szpitalami, w których uczestniczył też IPiN
.
9 lutego 2025 r. mija równy rok od odmowy NRPiP na utworzenie Ogólnopolskiej Izby Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej. Podjęliśmy dalsze kroki i 1 marca ub.r. złożyliśmy pismo do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny z prośbą o rejestrację nowej, współczesnej izby pielęgniarek, które chcą zaangażować się w poprawę jakości opieki i leczenia pacjentów w Polsce. Szczegóły tutaj – w kolejności pismo nr 4 z dnia 9 lutego 2024
Naszym celem jest, by Polska była jednym z krajów, gdzie pielęgniarki razem z lekarzami wdrażają ideę pacjentocentryzmu w publicznym systemie ochrony zdrowia, w tym w szpitalach.
Dnia 9 lutego 2025 r. Minister Zdrowia wysłała pismo do nas i do innych adresatów z prośbą o wyjaśnienie naszej sprawy. Poniżej korespondencja z dnia 9 lutego br.

.
NRPiP jest samorządem zawodowym, który wykonuje zadania publiczne, dlatego zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 poz. 1198) żądamy ujawnienia dokumentów dotyczącej działalności publicznej. Prosimy o przesłanie kopii projektów, inicjatyw i stanowisk dotyczących uprawnień pielęgniarek ze specjalizacją, magistrów pielęgniarstwa ze specjalizacją oraz planowanej nowej grupy pielęgniarek tj. zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, przekazanych do Ministerstwa Zdrowia w terminie 14 dni od otrzymania wiadomości na adres e-mail: biuro@oizpp.pl
.
Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska zgodnie z międzynarodową koncepcją to „pielęgniarka – ekspert kliniczny”, która ma kilka lat doświadczenia klinicznego, po którym następuje kształcenie ustawiczne w zakresie wiedzy i umiejętności klinicznych oraz eksperckiego poziomu praktyki. To inaczej polski równoważnik specjalizacji. Protestujemy, aby Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska była nową ścieżką doskonalenia zawodowego. Nie zgadzamy się i odrzucamy takie pomysły NIPiP, że należy ukończyć dodatkowe studia APN, aby tytułować się zaawansowaną praktyką pielęgniarską. Poniżej protest wobec pomysłów NIPiP z dnia 31.01.2025
.
Czas autokratycznych 30-letnich rządów samorządu pielęgniarskiego oraz narzucanie środowisku jedynie słusznej koncepcji pielęgniarstwa XX w. bez szerszych konsultacji bezpowrotnie minął. Cywilizacyjne wyzwania zdrowotne społeczeństwa XXI w. wymagają większego zaangażowania i odpowiedzialności personelu medycznego – pielęgniarskiego w procesie opieki i leczenia pacjentów w Polsce. Pielęgniarki są odważne i nie boją się odpowiedzialności, pod warunkiem stworzenia im warunków pracy w publicznych szpitalach określając ich konkretne, samodzielne uprawnienia zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, na zasadzie równości, komplementarności i sprawiedliwości. Bez wsparcia Ministerstwa Zdrowia zmiany jakie wydaje się proponować obecny samorząd są powierzchowne, biurokratyczne, zachowawcze i nie służą koncepcji pacjentocentryzmu w systemie ochrony zdrowia. Poniżej odpowiedź OIZPP-projekt na pismo NRPiP z dnia 24.01 br.
.
MZ razem z NIPiP ustalają „potajemnie” podwyżki pielęgniarkom – dot. podniesienia współczynników siatki płac grupy 5 i 6. Każdy ma swoją politykę i interesariuszy, to oczywiste. Nie ma problemu, gdy ustalenia są w granicach prawa. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek budzi kontrowersje szczególnie teraz, kiedy w czasie polskiej prezydencji chcemy odgrywać lidera zmian na rzecz pielęgniarstwa w Europie … – 23.01.2025 Poniżej wezwanie do zajęcia stanowiska PTP w sprawie ustalania programu szkoleń specjalizacyjnych, który przekraczał uprawnienia pielęgniarek obowiązujących w polskim prawodawstwie.
.
Odpowiedź Wiceprezesa NRPiP Andrzeja Tytuły z dnia 24 stycznia br. poza tym, że ma niewiele wspólnego z dobrą wolą i życzliwością, to merytorycznie poza wyświechtanymi frazesami i totalnym niezrozumieniem idei zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej w systemie ochrony zdrowia niewiele wniosła. Wkrótce będzie odpowiedź.
.
9 stycznia 2025 r miałem rozmowę z wiceminister zdrowia Urszulą Demkow. To co usłyszałem zaniepokoiło mnie na tyle, by wysłać pismo do NRPiP tego samego dnia. Poprosiłem o ujawnienie jakie projekty złożyli nasi przedstawiciele NIPiP ws. uprawnień specjalistek i zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej oraz złożyłem prośbę o sprostowanie opinii jakoby NRPiP nie chciała poszerzenia uprawnień zaawansowanej praktyce pielęgniarskiej, ponieważ pielęgniarki boją się odpowiedzialności. Powoli klaryfikuje się sprawa reformy publicznego systemu ochrony zdrowia w kwestii utworzenia zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (ZPP) w Polsce. Spotkanie z przedstawicielem Ministerstwa Zdrowia jednak niepokoi. Stąd pismo do NRPiP z postulatem o jawność przesłanych projektów do MZ oraz prośba o sprostowanie, że nowe kompetencje/uprawnienia ZPP będą na równi z lekarzami w określonym zakresie – czymś więcej niż tylko samodzielne leczenie ran. Poniżej pismo do Prezes NRPiP Marioli Łodzińskiej. Link do badania naukowego nt. „Wartości a nonkonformizm pielęgniarek” przeprowadzone na pielęgniarkach, do którego odwołuje się poniższe pismo – tutaj
.
Poniżej pismo RPO z dnia 31.12.2024 w sprawie braku odpowiedzi na postulaty przedstawionych w 4-ech petycjach przez OIZPP. Problem w tym, że NIPiP nie ma wizji pielęgniarstwa jutra i dąży do spłaszczania wynagrodzeń wszystkim pielęgniarkom (projekt obywatelski podwyżek) i promuje kursy i szkolenia nie mające przełożenia ani na samodzielne wykonywanie procedur medycznych ani na gratyfikację finansową. Apelujemy do MZ, aby chaos organizacyjny NIPiP nie zdeformował lub zniszczył ideę Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (ZPP), która jest ważną częścią zespołów interdyscyplinarnych jako koordynatorów opieki medycznej oraz rdzeniem publicznego systemu ochrony zdrowia, od którego zależy jakość opieki i leczenia pacjentów.
.
Jedna z petycji do MZ doczekała się odpowiedzi dnia 23.12.2024 r. w sprawie zmiany systemu ochrony zdrowia w obrębie psychiatrii środowiskowej poprzez wdrożenie Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej ze specjalizacją psychiatryczną. W czasie ostatnich protestów dotyczących centr zdrowia psychicznego byli obecni psychiatrzy, psycholodzy, asystenci zdrowienia i terapeuci. Rola pielęgniarki środowiskowej jest aktualnie zmarginalizowana. Aktywny udział i efektywniejsze wykorzystanie kompetencji pielęgniarek w procesie leczenia w CZP powinien być priorytetem w sytuacji niedoborów lekarzy psychiatrów takich jak: w razie potrzeby doraźne podanie benzodiazepin, zebranie wywiadu od pacjenta i w razie potrzeby umówienie konsultacji z psychiatrą, wypisywanie zwolnień, umieszczenie w wycenach procedur medycznych porady pielęgniarskiej – psychoedukacyjnej na równi z poradą psychologiczną itd. Poniżej treść odpowiedzi MZ:

MZ na oficjalnej stronie podsumowało swoje poczynania w 2024 r. O wszystkim i wszystkich wspomniano w podsumowaniu rządowym, tylko nie wspomniano o kadrze pielęgniarskiej zwanej kadrą opieki długoterminowej – zobacz Warto jednak przypomnieć, że pielęgniarki razem z lekarzami stanowią o jakości opieki i leczenia pacjentów.
Kolejne pismo RPO ponaglające MZ do udostępnienia informacji na temat prowadzonych prac nad usprawnieniem funkcjonowania publicznego systemu ochrony zdrowia i organizacji uprawnień pielęgniarek.

.
Dzięki interwencji RPO otrzymaliśmy informację z KPRM, że pisma z dn. 4.11 zostały przesłane do MZ. Poniżej odpowiedzi. Na petycje z 10.09 i 10.10 brak odpowiedzi.

.
Jedna z dwóch petycji z 4 listopada 2024 r. w sprawie zmian systemowych w publicznej ochronie zdrowia. Minister Zdrowia apelowała kilka miesięcy temu do pielęgniarek, że jest otwarta na rozwiązania systemowe – cyt. „Ale zwracam się z prośbą o pracę nad rozwiązaniami prawdziwie systemowymi, a nie tylko takimi, które nalepią plaster na jedną z ran (…). – źródło: 21.02.2024 tutaj Zarzewiem konfliktów i sporów jest wadliwość konstrukcji siatki płac. Aż 3 grupy spośród 10-ciu zajmują lekarze, chociaż ich wykształcenie wyższe medyczne jest równorzędne do innych zawodów medycznych. Nie ma tutaj mowy o wynagrodzeniach – ale muszą być proporcjonalne do wykonywanych zadań bez względu na formę zatrudnienia.
.
Kolejna petycja z dnia 10.10.2024 w sprawie rozwiązań dot. poprawy jakości opieki i leczenia pacjentów w Polsce.
.
Poniżej lakoniczna odpowiedź „prac” władz samorządowych nad określeniem zakresu uprawnień pielęgniarek w Polsce. Warto odnotować, że od ponad 20 lat nie ma wypracowanych uprawnień dla pielęgniarki specjalistki, a Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska funkcjonuje tylko w literaturze zagranicznej jako APN (polskie pielęgniarki powszechnie stosują anglojęzyczny wyraz „APN” na określenie Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej).

Minister Zdrowia zapowiada zmiany organizacyjne szpitali, ponieważ brakuje 3 mld złotych do końca 2024 r. Poniżej petycja, która przyczyni się do poprawy dystrybucji finansów w publicznych podmiotach leczniczych oraz zaangażowania kadry pielęgniarskiej w procesie leczenia i opieki nad pacjentem.
Poniżej pisma MZ ws. uznania stażu na stanowiskach kierowniczych w podmiotach leczniczych zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej. Bez wsparcia innych ministerstw pracownicy MZ lekceważą zapytania kadry pielęgniarskiej nie odpowiadając na pisma lub deprecjonują wykształcenie wyższe magisterskie pielęgniarek, które wg dyrektora MZ p. Jakuba Bydłonia jest różne od wykształcenia magisterskiego lekarskiego cytuję za pismem poniżej z dnia 21.05.2024 nr DSZ.0212.99.2024.ASB: „Dlatego nieuzasadnione wydaje się być podnoszenie zarzutu dyskryminacji w wysokości wynagrodzenia lekarzy i pielęgniarek. Osoby wykonujące te zawody medyczne mają różne wykształcenie oraz wykonują inne czynności zawodowe” (co do zadań zawodowych jest zgoda, że są różne, ale wykształcenie jest równorzędne tj. wyższe magisterskie medyczne):
W związku z działaniami OIZPP-projekt pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministerstwa Zdrowia ws. uwzględnienia w stawkach godzinowych kadry pielęgniarskiej na kontrakcie dodatku stażowego, nocnego, świątecznego oraz ekwiwalentu urlopu (poniżej). Lekarze kontraktowi mają wliczone powyższe składniki wynagrodzenia – dlatego różnica wynagrodzenia na kontrakcie mgr pielęgniarstwa ze specjalizacją (gr.2) do lekarza specjalisty wynosi 300% i więcej. Warto zaznaczyć, że w/w pracownicy medyczni mają równorzędne wykształcenie. To kolejna patologia. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w programie Fakty po faktach, powiedziała „Walczymy z patologiami na rynku pracy, z ich konsekwencjami (…)” w kontekście nie zaliczania do stażu pracy innych form zatrudnienia niż stosunek pracy – więcej tutaj
Pismo MZ z dn. 21.05.2024 ws. dyskryminacji pielęgniarek kontraktowych w publicznych szpitalach. Poniżej:
Odpowiedź OIZPP na pismo MZ z dn. 21.05.2024. Poniżej:
.
Pismo do Minister Zdrowia i Zespołu ds. zmian systemowych w ochronie zdrowia. Postulujemy poprawę jakości opieki nad pacjentem poprzez systemowe rozwiązania /szczegóły w piśmie/, w tym utworzenie odrębnego samorządu pielęgniarskiego. Fatalnym, elementarnym błędem powtarzanym przez obecne struktury pielęgniarskie (dot. specjalizacji) bez szerszych konsultacji w środowisku jest próba stworzenia koszyka uprawnień ZPP, która nijak się ma do rzeczywistości i praktyki w relacjach pielęgniarka – lekarz. Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska (ZPP) wg „Mapy uprawnień zawodów medycznych” (poniżej) jest syntezą uprawnień felczera, lekarza bez specjalizacji oraz ratownika medycznego. Dopiero wtedy można razem z autonomiczną organizacją pielęgniarską – jednostką certyfikującą i CMKP stworzyć szczegółowy program szkolenia ZPP w celu wydania licencji niezależnego specjalisty Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (ZPP) „bez wymogów regulacyjnych dotyczących współpracy, kierowania i nadzoru”.
Analogiczne jak powyżej – pismo do Zespołu ds. opracowania projektu przepisów regulujących zawody pielęgniarki i położnej skierowane do Przewodniczącej dr hab Marioli Głowackiej
Podziękowanie i podsumowanie spotkania roboczego z dn. 20.04.2024 r. z Prezesem Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego dr Grażyną Wójcik ws. wdrożenia Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej w Polsce.
Pismo z NRPiP z dnia 28 marca 2024 r. ws. inicjatywy utworzenia OIZPP oraz groźby wobec Kierownika Projektu OIZPP, który rzekomo narusza Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej w RP na podstawie „bezpodstawnego krytykanctwa”.
W związku z odmową Prezes Łodzińskiej utworzenia OIZPP oraz sugestii zaangażowania się w okręgowych izbach poniżej pismo do Przewodniczącej WOIPiP – pozostało bez odpowiedzi.
Odpowiedź Kierownika Projektu OIZPP ws. pisma NRPiP z dnia 28.03.2024 – ws. bezzasadnych pomówień oraz zapewnienie, że cele i działania OIZPP będą realizowane zgodnie z etyką zawodową oraz w poszanowaniu interesu zawodu pielęgniarki/-rza.
Poniżej pismo do posłów tej kadencji – członków Komisji Zdrowia dot. zaproszenia do prac nad wdrożeniem Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej w systemie ochrony zdrowia.
Poniżej pisma do siedmiu wybranych uczelni kształcących kadry pielęgniarskie w Polsce w sprawie zaproszenia do konsultacji i opracowania 50 uprawnień na równi z zawodem lekarza zgodnych z zapisem ustawy o zawodzie pielęgniarki i położnej. Jeśli uważasz, że Twoja Uczelnia powinna przystąpić do tego projektu napisz do nas.
Poniżej pismo z dnia 1 marca 2024 do Ministra Zdrowia ws. rejestracji OIZPP wraz z załącznikami pism skierowanych do Prezesa NRPiP Marioli Łodzińskiej i Przewodniczącej WOIPiP Anny Dudzińskiej.
OIZPP do wszystkich pielęgniarek i studentów pielęgniarstwa ws. uczestnictwa w ankiecie dot. przyszłości zawodu pielęgniarskiego.
.
Pismo z dnia 8.01.2024 ws. zgody na powołanie OIZPP w kontekście poprawy efektywności systemu opieki zdrowotnej w Polsce.
.
Treść wyroku TK z 2005 r. ws. roli NRPiP w zakazaniu pracy pielęgniarkom kontraktowym w ZOZ publicznych i niepublicznych przy poparciu 1% ogółu pielęgniarek /brak szerszych konsultacji – zobacz pytanie nr 1 w ankiecie/
Dodaj komentarz