
.

.
O co walczymy?
O ustawę, która chroni pielęgniarki przed degradacją zawodową i systemową dyskryminacją — oraz zapewnia im należne, ustawowo gwarantowane miejsce w ochronie zdrowia w Polsce. Treść projektu ustawy – http://oizpp.pl/?page_id=4041

***
Państwo ma konstytucyjny obowiązek zapewniania obywatelom dostępu do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, przez osoby posiadające odpowiednie przygotowanie zawodowe. Dopuszczanie do pracy terapeutycznej osób po komercyjnych kursach, organizowanych przez prywatne ośrodki szkoleniowe działające w ramach wybranych szkół psychoterapeutycznych, stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i podważa etyczne fundamenty ochrony zdrowia. Zdrowie psychiczne nie może być przedmiotem deregulacji ani obszarem uzależnionym od interesów rynkowych.
.
Psychoterapia elementarna stanowi integralny komponent szkolenia specjalizacyjnego pielęgniarstwa psychiatrycznego zatwierdzonego przez Ministerstwo Zdrowia oraz CKPPiP. Jej opanowanie jest warunkiem przystąpienia do egzaminu państwowego. Pomijanie tej grupy zawodowej w projektowanych regulacjach to rażące przeoczenie i zmarnowanie zasobu, który już dziś może realnie wspierać system psychiatrii w Polsce. Nie czyni tego – bo brak regulacji prawnych w tym zakresie.

.
.
W związku z żądaniem sprostowania informacji dotyczących rzekomego poparcia OZZPiP dla przywrócenia liceów medycznych, publikujemy stanowisko oraz kontekst powstałego nieporozumienia – poniżej pismo z dnia 08.07 br. Trzy kroki prowadzące do degradacji zawodu pielęgniarki: 1) Stanowisko przewodniczącej OZZPiP w sprawie spłaszczania wynagrodzeń – bez względu na poziom wykształcenia – osłabia motywację do podnoszenia kwalifikacji i może blokować rozwój zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, zwłaszcza gdy nie towarzyszy mu realne uznanie kompetencji oraz samodzielności zawodowej, bez nadzoru lekarza i z pełną odpowiedzialnością 2) Wspólne działania Prezesów NRPiP i PTP oraz przewodniczącej OZZPiP prowadzące do stworzenia karykaturalnej koncepcji Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej, sprzecznej z międzynarodowymi standardami (pismo podpisane przez te trzy osoby z dnia 9 grudnia 2024 r. do Ministra Zdrowia oraz stanowisko nr 7 NRPiP z dnia 19 lutego 2025 r.), 3) Bezprecedensowa interpelacja poselska z dnia 20 stycznia 2025 r. autorstwa posłanki Karoliny Pawliczak, postulująca powrót liceów medycznych zamiast kształcenia na poziomie studiów wyższych – zobacz poniżej tekst interpelacji.
.

.
Psychiatria to nie tylko psychiatrzy, psycholodzy i psychoterapeuci – to także, a może przede wszystkim, psychiatryczne pielęgniarki, których roli w systemie Pani Minister nawet nie wspomniała w swoim wystąpieniu – tutaj. Tymczasem to właśnie one – doświadczone, wykwalifikowane, gotowe do rozszerzonej praktyki – mogłyby realnie odciążyć niedobór lekarzy psychiatrów i skrócić czas oczekiwania pacjentów na pomoc. Poniżej filmik opisu jak wygląda codzienny dzień pracy na oddziale psychiatrycznym. Rola pielęgniarki po godzinie 14.35 totalnie zmarginalizowana w obecnym systemie. Cały oddział spoczywa na barkach jednego lekarza dyżurnego. Czy tu można mówić o jakiejkolwiek jakości opieki i leczenia pacjentów?
.
.
Pismo to kierujemy do Pana Prezydenta, ponieważ w ciągu ostatnich 18 miesięcy wystosowano ponad 50 oficjalnych pism do administracji rządowej – żaden z zawartych w nich postulatów nie został zrealizowany. Od ponad 14 lat Ministerstwo Zdrowia systematycznie ignoruje potrzeby środowiska pielęgniarskiego, nie podejmując żadnych rzeczywistych działań legislacyjnych zmierzających do prawnego zróżnicowania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek oraz uregulowania modelu zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (APN).
.
Na korespondencję Ministerstwa Zdrowia stanowczy sprzeciw prowadzonej polityki ugruntowującej dyskryminację i stygmatyzację wobec zawodu pielęgniarki w Polsce
.
.
.

.
Na wysłane pismo do Rzecznika Praw Pacjenta w sprawie wdrożenia Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej poniżej korespondencja pomiędzy RPP a MZ:
.
.
Zamiast zwiększać uprawnienia pielęgniarek, co daje systemowe korzyści dla pacjentów i odciążenie lekarzy, MZ spłaszcza wynagrodzenia – co uderza przede wszystkim w najbardziej wykształcone pielęgniarki. To nielogiczne, krótkowzroczne i społecznie szkodliwe.

.
Poza wielokrotnym apelowaniem do Ministerstwa Zdrowia i całego rządu, sięgnęliśmy po ostateczność — składamy wniosek o wystąpienie ze skargą nadzwyczajną do Sądu Najwyższego do ustawowego organu, jakim jest Rzecznik Praw Obywatelskich. Systemowa dyskryminacja musi się zakończyć. Poniżej treść:
.
Hurtowa odpowiedź na pisma do Ministerstwa Zdrowia – listy otwarte, wnioski i petycje nie mają wpływu na kształtowanie polityki tego rządu. Dalsze pisanie petycji i pism do MZ pozostanie bez rozpoznania – pisze wiceminister Demkow. Poniżej pismo:
.
10 czerwca 2025 r. odbyło się posiedzenie Prezydium Zespołu Trójstronnego ds. Ochrony Zdrowia, gdzie omawiano minimalne i kontraktowe wynagrodzenia – ustalono, że tematy zostaną kontynuowane 25 czerwca. W związku z powyższym wystosowano Wezwanie do podjęcia pilnych działań w sprawie niespójnej i nieuczciwej polityki płacowej w systemie ochrony zdrowia – poniżej:

.
Krytyczna analiza działań prezydencji Polski w Radzie UE pod przewodnictwem minister zdrowia Izabeli Leszczyny — w kontekście braku działań realnie poprawiających jakość opieki nad pacjentem i modernizacji zawodów medycznych – szczegółowa analiza – tutaj http://oizpp.pl/?page_id=4120
Poniżej list otwarty do Pani Minister Zdrowia, Parlamentarzystów, Członków Rady Ministrów oraz Przedstawicieli Mediów.
.
Unikanie odpowiedzialności za wprowadzanie w błąd opinii publicznej przez Ministrę Zdrowia w kwestii rzeczywistych kosztów leczenia operacyjnego endometriozy. Pismo poniżej

.
Odpowiedź Ministerstwa Zdrowia w sprawie asymetrii stawek wynagrodzenia na kontrakcie między zawodami medycznymi oraz oderwaną od rzeczywistości wyceną operacji endometriozy. Odpowiedź też kuriozalna – AOTMiT wycenia, nie MZ. Przypomnieć warto w Czechach do 6 tys zł, a wg słów Ministry Zdrowia p. Leszczyny „kilkadziesiąt tysięcy”.
.
Jeśli chcemy rzeczywiście wzmocnić rolę pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia – tak, aby realnie poprawić jakość opieki, skuteczność leczenia pacjentów oraz dostępność świadczeń zdrowotnych – konieczne jest ustanowienie trwałych i jednoznacznych podstaw prawnych dla zawodu pielęgniarki, w tym dla roli specjalistki zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (APN). Naszym celem jest wniesienie obywatelskiego projektu ustawy, który zapisze kluczowe kompetencje pielęgniarek w aktach prawnych rangi ustawowej. Aby to się udało, musimy zebrać minimum 100 tysięcy podpisów. To ogromne wyzwanie, które wymaga wsparcia społecznego, mediów i podmiotów komercyjnych. Poniżej szczegóły – List otwarty
.
PONIŻEJ PROJEKT USTAWY O ZAAWANSOWANEJ PRAKTYCE PIELĘGNIARSKIEJ – NIE MA POTRZEBY CZEKAĆ KOLEJNE 10 LAT, CO MOŻNA ZROBIĆ W TYM ROKU.
.
Zdaniem Pani Prezes z dnia 28 maja br., pielęgniarka APN nadal miałaby pełnić funkcję pomocniczą wobec lekarza, który „służyłby nadzorem merytorycznym”. Takie wsparcie to jest nieocenione w trakcie edukacji i szkoleń, jednak oczekiwanie, że lekarze w przyszłości dobrowolnie podzielą się swoimi uprawnieniami, jest czystą naiwnością. Powoływanie się na praktyki nadzoru lekarza nad pielęgniarką APN w Irlandii jest nieadekwatne do realiów polskich, ponieważ irlandzkie pielęgniarki APN od początku miały prawo do diagnozowania, ordynacji leków i kierowania leczeniem – przy dużym zaufaniu instytucjonalnym i społecznym.
.
Na podstawie dwóch wystąpień Prezes NRPiP Marioli Łodzińskiej z dnia 28.05.2025 /video zakładka Aktualności wpis nr 229 i 230) wystosowaliśmy stanowczy protest przeciwko sposobowi prowadzenia prac nad wdrożeniem Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (APN) oraz jej planowanej roli w systemie ochrony zdrowia przez Ministerstwo Zdrowia i NRPiP. Trudno zrozumieć i zaakceptować zgodę Zarządu NRPiP na faktyczną marginalizację pielęgniarek poprzez rezygnację z zapisania kompetencji zawodowych w aktach wykonawczych. To działanie nie tylko podważa dorobek zawodowy środowiska, ale jest również rażąco niekonstytucyjne.
.
27 maja 2025 roku to symboliczna data mobilizacji środowiska pielęgniarskiego w Polsce – dzień wspólnego sprzeciwu wobec zachowawczej postawy i braku realnych propozycji w zakresie wdrożenia Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (APN). W odpowiedzi na stanowisko Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego z dnia 20 lutego 2025 r., które nie jest stanowiskiem reformatorskim, lecz utrwalającym dotychczasowy podporządkowany model pracy pielęgniarki, wystosowano trzy pisma. Treść poniżej:
.
.
.
.
Od ponad 14 lat środowisko medyczne oczekuje na uregulowanie i normalizację statusu prawnego zawodu pielęgniarki oraz należne rozszerzenie ich uprawnień. Już w 2019 roku rząd przyjął dokument „Wieloletnia Polityka Państwa na rzecz pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce”, który jednoznacznie zobowiązywał do opracowania i wdrożenia opisów kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych w zależności od poziomu wykształcenia. Do dziś zapisy te nie zostały zrealizowane. Najbliższy tydzień rozstrzygnie, kto zostanie Prezydentem RP. Tymczasem zapowiedź Minister Zdrowia, że 9 czerwca br. podczas posiedzenia prezydium Zespołu Trójstronnego do spraw Ochrony Zdrowia mają zostać ustawowo pogłębione dysproporcje płacowe pomiędzy lekarzami a przedstawicielami innych zawodów medycznych o równorzędnym wykształceniu, jest nie tylko rażąco niesprawiedliwa, ale stanowi jawne lekceważenie środowiska pielęgniarskiego. W tej sytuacji pielęgniarki powinny jasno wyrazić swój sprzeciw — #bylenieTrzaskowski — nawet mimo tego, że samorząd pielęgniarski otrzymał od Ministerstwa Zdrowia 80 milionów złotych „bonusu” na iluzoryczne kształcenie, które bez aktów wykonawczych umożliwiających jego zastosowanie w praktyce zawodowej, pozostaje pustą deklaracją. Dodatkowo, celowe wprowadzanie opinii publicznej w błąd przez MZ — jakoby koszt leczenia operacyjnego endometriozy wynosił kilkadziesiąt tysięcy złotych, podczas gdy w rzeczywistości nie przekracza on 6 tysięcy złotych — stanowi dowód na wpływy lekarskiego lobby oraz działanie noszące znamiona drenowania publicznych środków poprzez sztucznie zawyżone wyceny świadczeń refundowanych przez NFZ. Tego rodzaju praktyki sprzyjają tzw. ukrytej prywatyzacji systemu ochrony zdrowia: To nie reforma, to cichy demontaż systemu solidarnościowego, który odbywa się kosztem zdrowia i zaufania obywateli. W związku z tym, to co poniżej:
.
.
Poniżej 2 pisma z dn. 24.05.2025 1) Podejrzenia wobec Ministerstwa Zdrowia kierowanego przez Izabelę Leszczynę o lobbing na rzecz środowiska lekarskiego poprzez zawyżanie kosztów operacji endometriozy oraz systemowe zwiększanie dochodów lekarzy kosztem innych zawodów medycznych oraz 2) Ponowienie zapytania w sprawie modyfikacji siatki płac zawodów medycznych oraz braku odpowiedzi na wcześniejszą petycję
.
.
.


.
Wniosek o pilną kontrolę i interwencję w sprawie finansowania NRPiP przez Ministra Zdrowia na kwotę 80 milionów złotych nieuprawnionego kształcenia podyplomowego pielęgniarek – brak podstaw prawnych, ignorowanie polityki państwa, możliwe naruszenie interesu publicznego. Zwracam się z niniejszym wnioskiem o podjęcie pilnych działań nadzorczych, kontrolnych i legislacyjnych w związku z rażącymi nieprawidłowościami dotyczącymi organizacji oraz finansowania kształcenia podyplomowego pielęgniarek, realizowanego przez samorząd zawodowy, z pominięciem obowiązujących przepisów prawa.
.
Samorząd pielęgniarski organizuje nieuprawnione szkolenia specjalizacyjne w ramach kształcenia podyplomowego, mimo świadomości, że jest to sprzeczne z obowiązującym prawem! Pomimo tego Ministra Zdrowia Izabela Leszczyna dnia 14.05.2025 r. przyznaje dofinansowanie w kwocie 80 mln zł na „lipne” kształcenie pielęgniarkom i podpisuje umowę z NRPiP, którą reprezentuje Prezes Mariola Łodzińska. Jak potwierdziła Przewodnicząca OZZPiP Krystyna Ptok, brak jest aktów wykonawczych umożliwiających rozróżnienie kompetencji pielęgniarek w zależności od poziomu wykształcenia. W konsekwencji kształcenie podyplomowe nie znajduje odzwierciedlenia w praktyce zawodowej, ponieważ nie istnieją regulacje prawne umożliwiające zastosowanie nabytych kwalifikacji w systemie ochrony zdrowia. Cytuję: „OZZPiP wręcz do znudzenia powtarza, że Ministerstwo Zdrowia musi w końcu wprowadzić opis kompetencji dla pielęgniarek i położnych. Było to obiecywane wielokrotnie przez poprzednie rządy i obecnie rządzących. Mamy to zapisane w przyjętej jeszcze w 2019 roku Wieloletniej Polityce Państwa na rzecz pielęgniarstwa i położnictwa. Minęło 6 lat i nic się nie wydarzyło. Kolejni Ministrowie Zdrowia powołują kolejne zespoły, które mają to różnicowanie kompetencyjne opracować i nic się nie dzieje. Nawet nie udaje się zakończyć pracy zespołu jakimś opracowaniem, które mogłoby być podstawą do decyzji legislacyjnych” źródło: 15.03.2024 https://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Krystyna-Ptok-o-zarobkach-medykow-nalezy-pilnie-wprowadzic-maksymalny-poziom,271725,1.html

.
Teraz Ministerstwo Zdrowia usiłuje narzucić narrację, jakoby przekazanie 80 milionów złotych samorządowi pielęgniarek na fikcyjne szkolenia było działaniem strategicznym, służącym dobru pacjentów i interesowi publicznemu. Takie uzasadnienie uważamy za próbę dezinformacji oraz świadomego tuszowania faktu, że środki publiczne zostały przeznaczone na działania niemające żadnego realnego wpływu na system ochrony zdrowia. Nie godzimy się na sprowadzanie rzeczowej krytyki do sloganu ‘wszystko jest w porządku’, ponieważ nie jest – i Ministerstwo nie może pozostawać w tej sprawie w błogiej nieświadomości. W związku z powyższym domagamy się jednoznacznego sprostowania oraz przedstawienia rzetelnej, zgodnej ze stanem faktycznym i prawnym informacji o rzeczywistym charakterze i skutkach finansowanego projektu. Poniżej treść prośby o Sprostowanie nieścisłości zawartych w piśmie Ministerstwa Zdrowia.
.
.
Nieudolna próba wyjaśnienia przez Ministerstwo Zdrowia dofinansowania na fikcyjne kształcenie podyplomowe. Nie budzi wątpliwości, iż dopełniono procedur wszczęcia postępowania dotyczącego przeznaczenia ww. środków, z zastrzeżeniem co do zasadności jego inicjacji. Poniżej przedstawiamy pismo Ministerstwa Zdrowia dotyczące oceny oraz kryteriów przyznania dofinansowania w wysokości 80 milionów złotych dla NIPiP na realizację projektu związanego z rozwojem i wsparciem kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Problem polega na tym, że projekt ten nie został oceniony pod względem merytorycznym. Opisane kształcenie podyplomowe nie ma obecnie umocowania prawnego w systemie ochrony zdrowia, a nabyte w jego ramach kompetencje nie mogą być wykorzystywane w tym systemie ze względu na brak odpowiednich regulacji prawnych oraz aktów wykonawczych Ministerstwa Zdrowia.
.
W odpowiedzi na pismo Ministerstwa Zdrowia z dnia 20.05 publikujemy Ostateczny protest przeciwko dotychczasowej polityce prowadzonej przez Ministerstwo Zdrowia, która utrwala feudalny układ i stoi w sprzeczności z międzynarodowymi trendami nowoczesnego rozumienia systemu ochrony zdrowia. Poniżej:
.
Ponad roczna korespondencja z Ministerstwem Zdrowia nie przyniosła oczekiwanych rezultatów. Prowadzona polityka zdrowotna obecnego rządu jest zaprzeczeniem sprawdzonych rozwiązań w ramach systemu ochrony zdrowia w krajach rozwiniętych. Poniżej pismo z MZ z dnia 20.05.2025 r., które dowodzi o tym.
.
Aktualna sprawa dotyczy wielu pielęgniarek i pielęgniarzy w Polsce – osób, które zaufały systemowi kształcenia podyplomowego, poświęciły 18 miesięcy życia na odbycie płatnej specjalizacji zatwierdzonej przez organy centralne (CKPPiP i NRPiP), a które – mimo ukończenia programu – nie uzyskały żadnych realnych uprawnień zawodowych. Dlaczego? Bo program szkoleniowy nie był powiązany z żadnym aktem wykonawczym Ministerstwa Zdrowia. W praktyce – był prawnie bezużyteczny. Szkolenia, które nie dają żadnych samodzielnych kompetencji w systemie ochrony zdrowia, to forma instytucjonalnego oszustwa. I choć ich programy były zatwierdzane przez organy odpowiedzialne za jakość i nadzór nad szkoleniem zawodowym, to w chwili ukończenia okazywało się, że absolwenci nie mogą legalnie i samodzielnie wykonywać czynności, do których rzekomo zostali przygotowani. W dalszym ciągu są personelem pomocniczym lekarza i nie mają żadnych uprawnień bez nadzoru lekarza. Zarzuty, które dziś formułujemy wobec Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz CKPPiP, są poważne: – zatwierdzanie programów szkoleniowych bez wymaganych podstaw prawnych, – brak informacji o rzeczywistych konsekwencjach kształcenia dla uprawnień zawodowych, – pobieranie opłat za szkolenia, które nie przynoszą żadnych formalnych kwalifikacji, – działanie na szkodę osób wykonujących zawód zaufania publicznego. W efekcie – dziesiątki (jeśli nie setki) osób zostały wprowadzone w błąd, straciły czas, pieniądze i zaufanie do instytucji mających ich reprezentować. Ostatnia faza batalii o reformę systemu ochrony zdrowia, aby zwiększyć uprawnienia kadrze pielęgniarskiej w celu poprawy jakości opieki i leczenia pacjentów w Polsce. Poniżej pisma do NRPiP:
.
.
.
Przyznane przez Ministerstwo Zdrowia dofinansowanie w wysokości 80 milionów złotych na kształcenie pielęgniarek budzi poważne wątpliwości w związku z brakiem merytorycznego uzasadnienia. Dotychczasowa ścieżka rozwoju zawodowego pielęgniarek zakłada, że jej najwyższym poziomem jest szkolenie specjalizacyjne w kilkunastu dziedzinach pielęgniarstwa, trwające średnio 18 miesięcy. Problem polega jednak na tym, że brak jest przepisów prawnych określających dodatkowe, samodzielne uprawnienia zawodowe, jakie pielęgniarka specjalistka może wykonywać po uzyskaniu dyplomu. W praktyce zakres obowiązków pielęgniarek specjalistek nie różni się od obowiązków pielęgniarek bez specjalizacji – zarówno w warunkach szpitalnych, jak i w całym systemie ochrony zdrowia. Zamiast najpierw opracować regulacje prawne, a następnie finansować rozwój kadry pielęgniarskiej, postąpiono odwrotnie. Dnia 16 września 2024 roku wystosowano w tej sprawie oficjalne zapytanie do Ministerstwa Zdrowia oraz NRPiP dotyczące postępu prac nad określeniem zakresu uprawnień pielęgniarek po ukończeniu specjalizacji. Mimo upływu czasu do dziś nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Ministerstwo Zdrowia zdecydowało się zatem dofinansować szkolenia, które – w obecnym stanie prawnym – nie przekładają się na żadne nowe, samodzielne kompetencje zawodowe pielęgniarek. Tym samym mamy do czynienia z rażącym marnotrawstwem środków publicznych. Środki finansowe w wysokości 80 milionów złotych zostały przeznaczone na szkolenia, które – mimo znacznych kosztów i nakładów organizacyjnych – nie skutkują realnym wzmocnieniem systemu ochrony zdrowia ani nie poprawiają sytuacji zawodowej pielęgniarek. Wydatkowanie funduszy publicznych bez uprzedniego zapewnienia ram prawnych, które nadawałyby sens i skuteczność takim szkoleniom, stoi w sprzeczności z zasadą gospodarności i efektywności, która powinna obowiązywać w zarządzaniu środkami publicznymi.
.
Drugie pismo do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska pt. „Apel o przejrzystość i powstrzymanie instrumentalizacji środków publicznych w okresie kampanii wyborczej”. Apelujemy do Prezesa Rady Ministrów, klubów parlamentarnych oraz opinii publicznej o zajęcie jednoznacznego stanowiska wobec tej decyzji oraz podjęcie działań na rzecz: – zapewnienia pełnej przejrzystości finansowania publicznego w okresie kampanii wyborczych, – przeciwdziałania wykorzystywaniu środków publicznych do celów politycznych oraz – wzmocnienia niezależnego nadzoru nad wydatkowaniem funduszy unijnych.
Kupowanie głosów wyborczych czy zbieg okoliczności? 80 mln zł dla izb pielęgniarskich tuż przed wyborami. W przeddzień wyborów prezydenckich Minister Zdrowia podpisała umowę o wartości 80 mln zł z Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych. Choć środki te formalnie pochodzą z programu unijnego, ich nagłe ogłoszenie na finiszu kampanii budzi poważne pytania. Co może oznaczać ta decyzja?
Polityczny klientelizm – czyli zabieganie o względy licznej grupy zawodowej pielęgniarek w zamian za polityczne poparcie ze strony władz izb pielęgniarskich, a nie faktycznej kadry pielęgniarskiej. Przeznaczanie środków publicznych na szkolenia, które nie wiążą się ze wzrostem realnych kompetencji ani uprawnień zawodowych, stanowi przykład nieefektywnego i pozornego działania, a w istocie – marnotrawstwa pieniędzy publicznych.
.
Stanowisko OIZPP do MZ, NRPiP, PTP w sprawie roli pielęgniarek psychiatrycznych w projektowanych standardach opieki psychiatrycznej. W związku z konsultacjami projektu standardów poprawy jakości opieki psychiatrycznej pragniemy zwrócić uwagę na niedostateczne uwzględnienie roli pielęgniarek psychiatrycznych w strukturze zespołu terapeutycznego. Osoby te, posiadające specjalistyczne wykształcenie oraz kompetencje zawodowe, odgrywają kluczową rolę w codziennej opiece nad pacjentami psychiatrycznymi.
.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Pielęgniarki – 12 maja – składamy stanowczy protest: skargę na politykę Ministerstwa Zdrowia, która prowadzi do marginalizacji i degradacji zawodu pielęgniarki w systemie ochrony zdrowia. Obecnie większe uprawnienia mają receptomaty z automatycznymi formularzami oraz zdalne konsultacje lekarskie bez badania fizykalnego niż pielęgniarki posiadające wyższe wykształcenie i specjalizację, które są przy pacjencie 24h na dobę. Czy taka polityka rzeczywiście prowadzi do poprawy jakości opieki i leczenia w publicznym systemie ochrony zdrowia? Poniższe hasła nie mają pokrycia w rzeczywistości.

.
.
List otwarty do Ministerstwa Zdrowia, NRPiP, PTP oraz Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie niepokojących praktyk w obszarze zdalnego wystawiania recept oraz marginalizowaniem kompetencji pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia.
.
Pismo do Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące niepokojących praktyk związanych z komercyjnym zdalnym wystawianiem recept oraz marginalizowaniem kompetencji pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia.
.
Petycja w sprawie wystawiania recept na wszystkie leki za wyjątkiem substancji psychotropowych i środków odurzających przez zaawansowaną praktykę pielęgniarską. Powodów jest wiele. Jeden najważniejszy – by usprawnić i odciążyć lekarzy w systemie ochrony zdrowia. Dla poprawy jakości opieki i leczenia oraz dobra pacjenta. Obecna preskrypcja pielęgniarska to kpina. Receptomat za 59 zł wyda receptę na lek przeciwalergiczny o nazwie handlowej Clatra oraz przeciwpasożytniczy o nazwie Zyntel i na inne dowolne leki. Pielęgniarka NIE ma takich uprawnień. Czy MZ lobbuje zorganizowaną grupę „receptomatową”, a może komercyjne i zdalne leczenie przez uprawnionych lekarzy, którzy na oczy nie widzieli pacjenta, któremu wypisują receptę? Dlaczego system ochrony zdrowia jest „dziurawy” jak durszlak, by wyciągnąć pieniądze od Polaków? Czy to jest jedna ze składowych ukrytej prywatyzacji i wdrożenia nowoczesnych trendów leczenia w ramach systemu ochrony zdrowia na miarę XXI wieku pod hasłem: „Polaku, pacjencie – lecz się sam, kup sobie lek wg uznania za 59 zł w „autoryzowanym” firmowanym przez lekarza receptomacie, byle nie u znachora ani szarlatana”?
.
Odpowiedź na poniższe pismo MZ z dnia 25.04.2025 pt. „Stanowisko w obronie kompetencji pielęgniarek w zakresie medycyny estetycznej – wnioski do Ministerstwa Zdrowia”.
.
Poniżej odpowiedź MZ na pismo z dnia 29.03.2025 pt. „WEZWANIE DO ZAJĘCIA STANOWISKA w sprawie ograniczenia kompetencji pielęgniarek w zabiegach tzw. medycyny estetycznej”.
.
Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie utworzenia ustawy o pielęgniarkach zaawansowanej praktyki. To nie rozporządzenia decydują o organizacji pracy personelu medycznego w publicznych szpitalach. Przyjęło się, że pielęgniarki są pomocnicami lekarzy i nikt tego nie będzie zmieniał dla niejasnych przepisów. Musi być jasny i określony zakres uprawnień pielęgniarek zaawansowanej praktyki, które mogą wykonywać czynności medyczne bez nadzoru lekarza, co jest umocowane prawnie na mocy ustawy.
.
Dlaczego pielęgniarki po 5-letnich studiach kosmetologii mają być wykluczane z wykonywania zabiegów medycyny estetycznej? W czasie, gdy toczy się dyskusja na temat rozszerzenia kompetencji i uprawnień Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej, prowadzone są zintensyfikowane działania mające na celu „zabetonowanie” rynku medycznego wyłącznie dla zawodu lekarza. Z jednej strony NIL sprzeciwia się rozszerzeniu uprawnień pielęgniarkom anestezjologicznym, z drugiej strony zaś lekarze przejmują monopol na komercyjny rynek medycyny estetycznej, prowadząc do jego „stomatologizacji” zobacz. Poniżej pismo:
.
Poniższe stanowisko NRPiP jest niezrozumiałe: w pierwszej części pisma mowa jest o zaawansowanej praktyce, podczas gdy w drugiej NRPiP powołuje się na treści zawarte w programie szkolenia specjalizacyjnego pielęgniarstwa anestezjologicznego, na podstawie którego pielęgniarki, zgodnie z ustaleniami CKPPiP oraz NIPiP, uzyskały tytuł specjalistki. Brakuje jednak w tym zakresie unormowań prawnych na poziomie publicznych podmiotów leczniczych, które regulowałyby te nowe kompetencje specjalistek. Stawianie Prezydium NRL post factum jest nie tylko niepoważne, ale również dowodzi rażącego zaniedbania samorządu pielęgniarek i położnych w kwestii utworzenia awansu zawodowego w ramach specjalizacji, bez szerszych konsultacji oraz zgody Ministerstwa Zdrowia na zmianę uprawnień pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia. Warto również zauważyć, że specjalizacja anestezjologiczna była odpłatna, a kompetencje wymienione w poniższym piśmie (str. 2) nigdy w praktyce nie były stosowane przez pielęgniarki anestezjologiczne. Oceną przedoperacyjną, badaniem fizykalnym oraz analizą dokumentów zajmował się i nadal zajmuje wyłącznie lekarz anestezjolog.
.
Jest hurtowa odpowiedź z MZ na 4 petycje z dnia 04.03.2025 r. – poniżej (teksty petycji załączono w tej zakładce).
Poniżej pismo RPO z dnia 28.02.2025 z zapytaniem do MZ ws. rozpatrzenia 4 petycji (ich treść jest zamieszczona poniżej), które wciąż pozostały bez odpowiedzi.

.
Trzy kroki prowadzące do degradacji zawodu pielęgniarki: 1) stanowisko przewodniczącej OZZPiP, Krystyny Ptok w sprawie spłaszczania wynagrodzeń bez względu na formalne wykształcenie hamujące motywację do podnoszenia kwalifikacji i potencjalnie blokujące rozwój zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, szczególnie jeśli nie idzie za nim realne uznanie kompetencji i odpowiedzialności., 2) Wspólne działania Prezesów NRPiP i PTP oraz przewodniczącej OZZPiP prowadzące do stworzenia karykaturalnej koncepcji Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej, sprzecznej z międzynarodowymi standardami (pismo podpisane przez te trzy osoby z dnia 9 grudnia 2024 r. do Ministra Zdrowia oraz stanowisko nr 7 NRPiP z dnia 19 lutego 2025 r.), 3) Bezprecedensowa interpelacja poselska z dnia 20 stycznia 2025 r. autorstwa posłanki Karoliny Pawliczak, postulująca powrót liceów medycznych zamiast kształcenia na poziomie studiów wyższych – zobacz poniżej tekst interpelacji Poniżej także odpowiedź MZ z dnia 20.02 br. na pismo Przewodniczącej OZZPiP Krystyny Ptok z dnia 10.02.2025 w sprawie zmian w kształceniu i powrotu do kształcenia pielęgniarek w liceach medycznych.
Poniżej podobne działanie, w krótkim odstępie czasu przy użyciu interpelacji poselskiej próba przeforsowania obniżenia pozycji i prestiżu zawodu pielęgniarki poprzez przywrócenie liceów medycznych z wymagalnym wykształceniem średnim.

.
Poniżej prośba o sprostowanie NRPiP nr 7 z dn.19.02.2025 w odpowiedzi na stanowisko nr 7 NRPiP z dn.19.02.2025, które wprowadza w błąd, sugerując, że pielęgniarki anestezjologiczne w USA i Australii pracują tylko jako pomoc lekarzy anestezjologów, co nie jest prawdą. Tytuł pisma: Sprostowanie stanowiska Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w sprawie braku samodzielności pielęgniarek anestezjologicznych przy znieczulaniu pacjentów w USA i Australii. Więcej www.oizpp.pl zakładka Aktualności wpis nr 199
.
Poniżej stanowisko NRPiP, które wymaga sprostowania (powyżej), ponieważ wpisuje pielęgniarkę – zaawansowaną praktykę w pomocniczą rolę lekarza, co jest niezgodne z międzynarodowymi standardami.

.
Protest do MZ wobec niejasnej inicjatywy zdefiniowania uprawnień zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej przez NRPiP.
.
Kompromitacja Prezes NRPiP, PTP oraz Przewodniczącej OZZPiP stworzenia karykatury Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej zwanej dalej ZPP i próba wdrożenia jej na zasadzie pilotażu w system ochrony zdrowia w Polsce. Opisane w poniższym piśmie 6 obszarów wdrożenia ZPP nie są powiązane z 16 specjalizacjami pielęgniarskimi oraz są uprawnieniami pozornymi i sprzecznymi z międzynarodowymi standardami ZPP, dlatego zgłaszamy zdecydowany protest (powyżej) wobec stanowiska w/w trzech Pań.
.
Niestety wiceminister zdrowia Urszula Demkow odpowiedziała w sprawie rozszerzeniem uprawnień pielęgniarek dość niefortunnie. Żadne z wymienionych w piśmie działań nie rozszerzają uprawnień. Tworzą iluzję, ponieważ podnoszenie kwalifikacji nie daje praktycznych uprawnień pielęgniarce specjalistce na poziomie szpitali. Proszę o czytanie ze zrozumieniem. Poniżej pismo:
.
.
Odpowiedź NRPiP ws. żądania udostępnienia informacji publicznej samorządu pielęgniarek i położnych na temat ujawnienia prac nad określeniem kompetencji pielęgniarek. Dokumenty jakie zostały załączone razem z poniższą odpowiedzią są co najmniej zaskakujące. Więcej tutaj
.
Pismo z Biura Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska przekazujące do MZ kolejną – piątą petycję, tym razem dot. dymisji ministry zdrowia Izabeli Leszczyny – poniżej
.
Kolejne pismo przekazujące tym razem Prezesa NFZ do MZ w sprawie ustalenia parytetu proporcjonalności – relacji wynagrodzeń pomiędzy zawodami medycznymi na umowie cywilnoprawnej w publicznych szpitalach. NFZ płaci szpitalom za procedury medyczne – jest Zleceniodawcą wobec publicznych szpitali, które są Zleceniobiorcą świadczeń. Ponad 70% tych świadczeń stanowią wynagrodzenia pracowników medycznych. Dlatego pytanie brzmi czy są wypracowane równe zasady redystrybucji tych środków, czy leży to w gestii wyłącznie dyrektorów szpitali, którzy są z reguły lekarzami. Nasuwa się kolejne pytanie czy w związku z tym przeznaczone środki z NFZ są proporcjonalnie dzielone na poszczególne zawody medyczne i niemedyczne mając na uwadze możliwość faworyzowania dyrektora – lekarza swojej grupy zawodowej kosztem innych. Dziwnym jest, że NFZ jako płatnik publicznych szpitali uchyla się od jasnej odpowiedzi w tym zakresie, chociaż transparentość publicznie wydawanych środków na poziomie szpitali jest kluczowa w państwie prawa. Szczegóły poniżej w piśmie.
.
Wyrozumiałość i cierpliwość wyborców (pacjentów, medyków) ma swoje granice. Ocena działań MZ po 200 dniach rządów była również krytyczna – tutaj. Minął przeszło rok od powołania rządu, wiele korespondencji: pism, petycji zostało wysłanych do MZ w sprawie reformy ochrony zdrowia. Po roku wiemy tyle samo, co w 2024 r. – czyli nic. Poniżej petycja z dnia 16.02.2025 r. zdymisjonowania obecnej Minister Zdrowia wraz z uzasadnieniem. Jeśli bezpośrednio zarządzana placówka przez Ministra Zdrowia zagraża bardziej bezpieczeństwu pacjentów i personelowi niż w ubiegłym roku trudno dziwić się podjętym krokom. Dotyczy Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Szczegóły na rozprawie sądowej przeciwko IPiN, która odbędzie się przy ul. Chałubińskiego 8 w Warszawie (złożona skarga sprzed roku ws. IPiN do MZ przyniosła odwrotny skutek – jest gorzej) dnia 8 kwietnia br o godz 9.30 sala 2CH Wykażemy tam m.in. nieprawidłowości, o których mowa w 5 petycji dot. dymisji obecnej ministry zdrowia (poniżej). A także o zmowach cenowych między szpitalami, w których uczestniczył też IPiN
.
9 lutego 2025 r. mija równy rok od odmowy NRPiP na utworzenie Ogólnopolskiej Izby Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej. Podjęliśmy dalsze kroki i 1 marca ub.r. złożyliśmy pismo do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny z prośbą o rejestrację nowej, współczesnej izby pielęgniarek, które chcą zaangażować się w poprawę jakości opieki i leczenia pacjentów w Polsce. Szczegóły tutaj – w kolejności pismo nr 4 z dnia 9 lutego 2024
Naszym celem jest, by Polska była jednym z krajów, gdzie pielęgniarki razem z lekarzami wdrażają ideę pacjentocentryzmu w publicznym systemie ochrony zdrowia, w tym w szpitalach.
Dnia 9 lutego 2025 r. Minister Zdrowia wysłała pismo do nas i do innych adresatów z prośbą o wyjaśnienie naszej sprawy. Poniżej korespondencja z dnia 9 lutego br.

.
NRPiP jest samorządem zawodowym, który wykonuje zadania publiczne, dlatego zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2001 poz. 1198) żądamy ujawnienia dokumentów dotyczącej działalności publicznej. Prosimy o przesłanie kopii projektów, inicjatyw i stanowisk dotyczących uprawnień pielęgniarek ze specjalizacją, magistrów pielęgniarstwa ze specjalizacją oraz planowanej nowej grupy pielęgniarek tj. zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, przekazanych do Ministerstwa Zdrowia w terminie 14 dni od otrzymania wiadomości na adres e-mail: biuro@oizpp.pl
.
Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska zgodnie z międzynarodową koncepcją to „pielęgniarka – ekspert kliniczny”, która ma kilka lat doświadczenia klinicznego, po którym następuje kształcenie ustawiczne w zakresie wiedzy i umiejętności klinicznych oraz eksperckiego poziomu praktyki. To inaczej polski równoważnik specjalizacji. Protestujemy, aby Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska była nową ścieżką doskonalenia zawodowego. Nie zgadzamy się i odrzucamy takie pomysły NIPiP, że należy ukończyć dodatkowe studia APN, aby tytułować się zaawansowaną praktyką pielęgniarską. Poniżej protest wobec pomysłów NIPiP z dnia 31.01.2025
.
Czas autokratycznych 30-letnich rządów samorządu pielęgniarskiego oraz narzucanie środowisku jedynie słusznej koncepcji pielęgniarstwa XX w. bez szerszych konsultacji bezpowrotnie minął. Cywilizacyjne wyzwania zdrowotne społeczeństwa XXI w. wymagają większego zaangażowania i odpowiedzialności personelu medycznego – pielęgniarskiego w procesie opieki i leczenia pacjentów w Polsce. Pielęgniarki są odważne i nie boją się odpowiedzialności, pod warunkiem stworzenia im warunków pracy w publicznych szpitalach określając ich konkretne, samodzielne uprawnienia zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, na zasadzie równości, komplementarności i sprawiedliwości. Bez wsparcia Ministerstwa Zdrowia zmiany jakie wydaje się proponować obecny samorząd są powierzchowne, biurokratyczne, zachowawcze i nie służą koncepcji pacjentocentryzmu w systemie ochrony zdrowia. Poniżej odpowiedź OIZPP-projekt na pismo NRPiP z dnia 24.01 br.
.
MZ razem z NIPiP ustalają „potajemnie” podwyżki pielęgniarkom – dot. podniesienia współczynników siatki płac grupy 5 i 6. Każdy ma swoją politykę i interesariuszy, to oczywiste. Nie ma problemu, gdy ustalenia są w granicach prawa. Doskonalenie zawodowe pielęgniarek budzi kontrowersje szczególnie teraz, kiedy w czasie polskiej prezydencji chcemy odgrywać lidera zmian na rzecz pielęgniarstwa w Europie … – 23.01.2025 Poniżej wezwanie do zajęcia stanowiska PTP w sprawie ustalania programu szkoleń specjalizacyjnych, który przekraczał uprawnienia pielęgniarek obowiązujących w polskim prawodawstwie.
.
Odpowiedź Wiceprezesa NRPiP Andrzeja Tytuły z dnia 24 stycznia br. poza tym, że ma niewiele wspólnego z dobrą wolą i życzliwością, to merytorycznie poza wyświechtanymi frazesami i totalnym niezrozumieniem idei zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej w systemie ochrony zdrowia niewiele wniosła. Wkrótce będzie odpowiedź.
.
9 stycznia 2025 r miałem rozmowę z wiceminister zdrowia Urszulą Demkow. To co usłyszałem zaniepokoiło mnie na tyle, by wysłać pismo do NRPiP tego samego dnia. Poprosiłem o ujawnienie jakie projekty złożyli nasi przedstawiciele NIPiP ws. uprawnień specjalistek i zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej oraz złożyłem prośbę o sprostowanie opinii jakoby NRPiP nie chciała poszerzenia uprawnień zaawansowanej praktyce pielęgniarskiej, ponieważ pielęgniarki boją się odpowiedzialności. Powoli klaryfikuje się sprawa reformy publicznego systemu ochrony zdrowia w kwestii utworzenia zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (ZPP) w Polsce. Spotkanie z przedstawicielem Ministerstwa Zdrowia jednak niepokoi. Stąd pismo do NRPiP z postulatem o jawność przesłanych projektów do MZ oraz prośba o sprostowanie, że nowe kompetencje/uprawnienia ZPP będą na równi z lekarzami w określonym zakresie – czymś więcej niż tylko samodzielne leczenie ran. Poniżej pismo do Prezes NRPiP Marioli Łodzińskiej. Link do badania naukowego nt. „Wartości a nonkonformizm pielęgniarek” przeprowadzone na pielęgniarkach, do którego odwołuje się poniższe pismo – tutaj
.
Poniżej pismo RPO z dnia 31.12.2024 w sprawie braku odpowiedzi na postulaty przedstawionych w 4-ech petycjach przez OIZPP. Problem w tym, że NIPiP nie ma wizji pielęgniarstwa jutra i dąży do spłaszczania wynagrodzeń wszystkim pielęgniarkom (projekt obywatelski podwyżek) i promuje kursy i szkolenia nie mające przełożenia ani na samodzielne wykonywanie procedur medycznych ani na gratyfikację finansową. Apelujemy do MZ, aby chaos organizacyjny NIPiP nie zdeformował lub zniszczył ideę Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (ZPP), która jest ważną częścią zespołów interdyscyplinarnych jako koordynatorów opieki medycznej oraz rdzeniem publicznego systemu ochrony zdrowia, od którego zależy jakość opieki i leczenia pacjentów.
.
Jedna z petycji do MZ doczekała się odpowiedzi dnia 23.12.2024 r. w sprawie zmiany systemu ochrony zdrowia w obrębie psychiatrii środowiskowej poprzez wdrożenie Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej ze specjalizacją psychiatryczną. W czasie ostatnich protestów dotyczących centr zdrowia psychicznego byli obecni psychiatrzy, psycholodzy, asystenci zdrowienia i terapeuci. Rola pielęgniarki środowiskowej jest aktualnie zmarginalizowana. Aktywny udział i efektywniejsze wykorzystanie kompetencji pielęgniarek w procesie leczenia w CZP powinien być priorytetem w sytuacji niedoborów lekarzy psychiatrów takich jak: w razie potrzeby doraźne podanie benzodiazepin, zebranie wywiadu od pacjenta i w razie potrzeby umówienie konsultacji z psychiatrą, wypisywanie zwolnień, umieszczenie w wycenach procedur medycznych porady pielęgniarskiej – psychoedukacyjnej na równi z poradą psychologiczną itd. Poniżej treść odpowiedzi MZ:

MZ na oficjalnej stronie podsumowało swoje poczynania w 2024 r. O wszystkim i wszystkich wspomniano w podsumowaniu rządowym, tylko nie wspomniano o kadrze pielęgniarskiej zwanej kadrą opieki długoterminowej – zobacz Warto jednak przypomnieć, że pielęgniarki razem z lekarzami stanowią o jakości opieki i leczenia pacjentów.
Kolejne pismo RPO ponaglające MZ do udostępnienia informacji na temat prowadzonych prac nad usprawnieniem funkcjonowania publicznego systemu ochrony zdrowia i organizacji uprawnień pielęgniarek.

.
Dzięki interwencji RPO otrzymaliśmy informację z KPRM, że pisma z dn. 4.11 zostały przesłane do MZ. Poniżej odpowiedzi. Na petycje z 10.09 i 10.10 brak odpowiedzi.

.
Jedna z dwóch petycji z 4 listopada 2024 r. w sprawie zmian systemowych w publicznej ochronie zdrowia. Minister Zdrowia apelowała kilka miesięcy temu do pielęgniarek, że jest otwarta na rozwiązania systemowe – cyt. „Ale zwracam się z prośbą o pracę nad rozwiązaniami prawdziwie systemowymi, a nie tylko takimi, które nalepią plaster na jedną z ran (…). – źródło: 21.02.2024 tutaj Zarzewiem konfliktów i sporów jest wadliwość konstrukcji siatki płac. Aż 3 grupy spośród 10-ciu zajmują lekarze, chociaż ich wykształcenie wyższe medyczne jest równorzędne do innych zawodów medycznych. Nie ma tutaj mowy o wynagrodzeniach – ale muszą być proporcjonalne do wykonywanych zadań bez względu na formę zatrudnienia.
.
Kolejna petycja z dnia 10.10.2024 w sprawie rozwiązań dot. poprawy jakości opieki i leczenia pacjentów w Polsce.
.
Poniżej lakoniczna odpowiedź „prac” władz samorządowych nad określeniem zakresu uprawnień pielęgniarek w Polsce. Warto odnotować, że od ponad 20 lat nie ma wypracowanych uprawnień dla pielęgniarki specjalistki, a Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska funkcjonuje tylko w literaturze zagranicznej jako APN (polskie pielęgniarki powszechnie stosują anglojęzyczny wyraz „APN” na określenie Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej).

Minister Zdrowia zapowiada zmiany organizacyjne szpitali, ponieważ brakuje 3 mld złotych do końca 2024 r. Poniżej petycja, która przyczyni się do poprawy dystrybucji finansów w publicznych podmiotach leczniczych oraz zaangażowania kadry pielęgniarskiej w procesie leczenia i opieki nad pacjentem.
Poniżej pisma MZ ws. uznania stażu na stanowiskach kierowniczych w podmiotach leczniczych zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej. Bez wsparcia innych ministerstw pracownicy MZ lekceważą zapytania kadry pielęgniarskiej nie odpowiadając na pisma lub deprecjonują wykształcenie wyższe magisterskie pielęgniarek, które wg dyrektora MZ p. Jakuba Bydłonia jest różne od wykształcenia magisterskiego lekarskiego cytuję za pismem poniżej z dnia 21.05.2024 nr DSZ.0212.99.2024.ASB: „Dlatego nieuzasadnione wydaje się być podnoszenie zarzutu dyskryminacji w wysokości wynagrodzenia lekarzy i pielęgniarek. Osoby wykonujące te zawody medyczne mają różne wykształcenie oraz wykonują inne czynności zawodowe” (co do zadań zawodowych jest zgoda, że są różne, ale wykształcenie jest równorzędne tj. wyższe magisterskie medyczne):
W związku z działaniami OIZPP-projekt pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministerstwa Zdrowia ws. uwzględnienia w stawkach godzinowych kadry pielęgniarskiej na kontrakcie dodatku stażowego, nocnego, świątecznego oraz ekwiwalentu urlopu (poniżej). Lekarze kontraktowi mają wliczone powyższe składniki wynagrodzenia – dlatego różnica wynagrodzenia na kontrakcie mgr pielęgniarstwa ze specjalizacją (gr.2) do lekarza specjalisty wynosi 300% i więcej. Warto zaznaczyć, że w/w pracownicy medyczni mają równorzędne wykształcenie. To kolejna patologia. Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w programie Fakty po faktach, powiedziała „Walczymy z patologiami na rynku pracy, z ich konsekwencjami (…)” w kontekście nie zaliczania do stażu pracy innych form zatrudnienia niż stosunek pracy – więcej tutaj
Pismo MZ z dn. 21.05.2024 ws. dyskryminacji pielęgniarek kontraktowych w publicznych szpitalach. Poniżej:
Odpowiedź OIZPP na pismo MZ z dn. 21.05.2024. Poniżej:
.
Pismo do Minister Zdrowia i Zespołu ds. zmian systemowych w ochronie zdrowia. Postulujemy poprawę jakości opieki nad pacjentem poprzez systemowe rozwiązania /szczegóły w piśmie/, w tym utworzenie odrębnego samorządu pielęgniarskiego. Fatalnym, elementarnym błędem powtarzanym przez obecne struktury pielęgniarskie (dot. specjalizacji) bez szerszych konsultacji w środowisku jest próba stworzenia koszyka uprawnień ZPP, która nijak się ma do rzeczywistości i praktyki w relacjach pielęgniarka – lekarz. Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska (ZPP) wg „Mapy uprawnień zawodów medycznych” (poniżej) jest syntezą uprawnień felczera, lekarza bez specjalizacji oraz ratownika medycznego. Dopiero wtedy można razem z autonomiczną organizacją pielęgniarską – jednostką certyfikującą i CMKP stworzyć szczegółowy program szkolenia ZPP w celu wydania licencji niezależnego specjalisty Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej (ZPP) „bez wymogów regulacyjnych dotyczących współpracy, kierowania i nadzoru”.
Analogiczne jak powyżej – pismo do Zespołu ds. opracowania projektu przepisów regulujących zawody pielęgniarki i położnej skierowane do Przewodniczącej dr hab Marioli Głowackiej
Podziękowanie i podsumowanie spotkania roboczego z dn. 20.04.2024 r. z Prezesem Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego dr Grażyną Wójcik ws. wdrożenia Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej w Polsce.
Pismo z NRPiP z dnia 28 marca 2024 r. ws. inicjatywy utworzenia OIZPP oraz groźby wobec Kierownika Projektu OIZPP, który rzekomo narusza Kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej w RP na podstawie „bezpodstawnego krytykanctwa”.
W związku z odmową Prezes Łodzińskiej utworzenia OIZPP oraz sugestii zaangażowania się w okręgowych izbach poniżej pismo do Przewodniczącej WOIPiP – pozostało bez odpowiedzi.
Odpowiedź Kierownika Projektu OIZPP ws. pisma NRPiP z dnia 28.03.2024 – ws. bezzasadnych pomówień oraz zapewnienie, że cele i działania OIZPP będą realizowane zgodnie z etyką zawodową oraz w poszanowaniu interesu zawodu pielęgniarki/-rza.
Poniżej pismo do posłów tej kadencji – członków Komisji Zdrowia dot. zaproszenia do prac nad wdrożeniem Zaawansowanej Praktyki Pielęgniarskiej w systemie ochrony zdrowia.
Poniżej pisma do siedmiu wybranych uczelni kształcących kadry pielęgniarskie w Polsce w sprawie zaproszenia do konsultacji i opracowania 50 uprawnień na równi z zawodem lekarza zgodnych z zapisem ustawy o zawodzie pielęgniarki i położnej. Jeśli uważasz, że Twoja Uczelnia powinna przystąpić do tego projektu napisz do nas.
Poniżej pismo z dnia 1 marca 2024 do Ministra Zdrowia ws. rejestracji OIZPP wraz z załącznikami pism skierowanych do Prezesa NRPiP Marioli Łodzińskiej i Przewodniczącej WOIPiP Anny Dudzińskiej.
OIZPP do wszystkich pielęgniarek i studentów pielęgniarstwa ws. uczestnictwa w ankiecie dot. przyszłości zawodu pielęgniarskiego.
.
Pismo z dnia 8.01.2024 ws. zgody na powołanie OIZPP w kontekście poprawy efektywności systemu opieki zdrowotnej w Polsce.
.
Treść wyroku TK z 2005 r. ws. roli NRPiP w zakazaniu pracy pielęgniarkom kontraktowym w ZOZ publicznych i niepublicznych przy poparciu 1% ogółu pielęgniarek /brak szerszych konsultacji – zobacz pytanie nr 1 w ankiecie/
Dodaj komentarz