Deficyt kadry pielęgniarskiej

.

Jak walczyć z niedoborami pielęgniarek w Polsce? Zobacz – tutaj

„NRPiP prognozuje spadek liczby pielęgniarek o 7% do przyszłego roku, a o 16% za 5 lat. Spośród ponad 230 tys. zatrudnionych pielęgniarek ponad połowa jest już po 60-tce, co stwarza poważne wyzwanie zastępowalności pokoleniowej” źródło: https://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Pielegniarki-mimo-atrakcyjnych-pensji-odchodza-do-sektora-prywatnego-Tam-jest-mniej-stresu,255592,1.html Opublikowano: 26 lutego 2024

Wskutek braku wizji i determinacji w działaniu NRPiP „średnia wieku aktywnej zawodowo pielęgniarki to 61 lat, średnia zgonu – 67! Zawód pielęgniarki przez ostatnie ćwierćwiecze wymarł” źródło: https://www.o2.pl/biznes/pielegniarki-maja-dosc-nawet-dobra-kasa-nic-nie-zmieni-7001614116706848a

Pomimo wzrostu zainteresowania studiami pielęgniarskimi nadal system ochrony zdrowia, szczególnie w publicznych podmiotach leczniczych nie dostosowano uprawnień pielęgniarek do realnych potrzeb i wyzwań w nowoczesnym zarządzaniu jakością opieki nad pacjentami.

Najbardziej elementarną potrzebą pacjenta jest nie tylko szybki powrót do zdrowia w czasie hospitalizacji, ale zaopiekowanie się nim na każdym etapie hospitalizacji poprzez stały kontakt z personelem wyższym medycznym. W obecnym systemie ochrony zdrowia pacjent postrzega jedynie autorytet lekarza. Zwiększenie roli wykwalifikowanej kadry pielęgniarskiej jest priorytetem w poprawie jakości leczenia pacjentów.

Zaawansowana Praktyka Pielęgniarska jako personel wyższy medyczny towarzyszy hospitalizowanemu pacjentowi i jest w każdej chwili do jego dyspozycji. Przekazanie uprawnień Koordynatorowi Opieki Medycznej (Zaawansowanej Praktyce Pielęgniarskiej) sprawia, że na każdym etapie pobytu pacjenta w szpitalu jest on na bieżąco informowany o postępach swojego stanu zdrowia. Poprawa komunikacji z pacjentem sprawia, że ocena jakości opieki medycznej wzrasta.

Bez wystarczających uprawnień kadry pielęgniarskiej – jako personelu wyższego medycznego nie będzie poprawy zarządzania systemem ochrony zdrowia.

Zwiększenie uprawnień kadry pielęgniarskiej na równi z lekarzami w określonym zakresie jest jedynym rozwiązaniem i gwarancją stabilności publicznej ochrony zdrowia.

Wskutek zwiększenia uprawnień medycznych personelu pielęgniarskiego w systemie – jego roli w leczeniu pacjenta zwiększy zainteresowanie zawodem wśród młodych ludzi.

Zaufanie pacjenta do szpitala jest subtelną sztuką: trudno je zbudować i łatwo utracić.

Warto pamiętać w kontakcie z pacjentem: 1. dobra komunikacja zaczyna się od powiedzenia „dzień dobry”. 2. Komunikacja zmienia roszczeniowość we współpracę 3. Komunikacja buduje mosty nad uprzedzeniami 4. Komunikacja zaprasza, nie odrzuca 5. Dobra komunikacja traktuje pacjenta z szacunkiem, zła komunikacja dominuje, patrzy z wyższością i poniża